Ao'er | Ambulant ondersteuner. De ambulant ondersteuner biedt ondersteuning aan de leerkracht. De ondersteuning richt zich op het versterken van de leerkrachtvaardigheden zodat er tegemoet gekomen wordt aan de onderwijsbehoeften van de leerling. |
CJG | Centrum voor Jeugd en Gezin. Centrum waar ouders terecht kunnen voor vragen, advies en hulp op het gebied van de opvoeding. |
Dyslexie | Leerlingen met dyslexie hebben ernstige en hardnekkige problemen bij het automatiseringsproces van de lees- en/of spellingvaardigheden. De diagnose dyslexie mag alleen door een daartoe bevoegd deskundige gesteld worden. |
Dyscalculie | Leerlingen met dyscalculie hebben hardnekkige problemen bij het aanleren en automatiseren van de basisvaardigheden van rekenen en wiskunde. |
Expertisemodel | Het samenwerkingsverband richt een netwerk in van voorzieningen waar scholen gebruik van kunnen maken. |
Gebiedsteam (wijkteam) | In veel gemeenten zijn gebiedsteams opgezet met beroepskrachten uit verschillende instellingen. Deze teams houden zich bezig met preventie en ondersteuning en bieden daarnaast vaak ook lichte hulp en toegang tot gespecialiseerde hulp. In Ridderkerk spreekt men van gebiedsteams. In Barendrecht en Albrandswaard spreekt men van wijkteams. |
Gedragswetenschapper | Een gedragswetenschapper is bijvoorbeeld een orthopedagoog, psycholoog of gz-psycholoog. |
Handelingsverlegenheid | Handelingsverlegenheid ontstaat wanneer een leerkracht/school niet in staat is om aan de onderwijsbehoeften van een leerling te voldoen. Handelingsverlegenheid is altijd onderwijs gerelateerd. |
Hgw | Handelingsgericht werken is een stapsgewijze constructieve manier van werken voor de intern begeleider. |
Hia | Hia betekent handelingsgericht integraal arrangeren. Tijdens een hia-gesprek nemen we de tijd om met elkaar te begrijpen hoe de leerling zich ontwikkelt en welke extra ondersteuning daarbij kan helpen. In het hia-gesprek wordt een passend perspectief voor de leerling gezocht samen met de ouders, de school, het wijkteam en deskundigen. |
Ib'er | De intern begeleider is de coördinator van de (extra)ondersteuning op de basisschool. |
Collegiale consultatie | Kennisuitwisseling op gelijkwaardig niveau; de gespreksdeelnemers hebben hetzelfde werk/eenzelfde functie en kunnen op collegiale basis informatie/kennis uitwisselen. |
Leerlingvolgsysteem | Het geheel van methode-gebonden en methode-onafhankelijke toetsen en observatiemodellen dat een school bijhoudt om de vorderingen van leerlingen in kaart te kunnen brengen. In samenwerkingsverband RiBA werken alle scholen met het digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys. |
MKD | Het Medisch Kinderdagverblijf heeft specifieke expertise op het gebied van signaleren en onderkennen van ontwikkelingsproblemen en het stimuleren van een optimale ontwikkeling voor kinderen van 0 tot 7 jaar. |
Multidisciplinair | Een team dat is samengesteld uit mensen met een verschillende expertise, bijvoorbeeld vanuit het onderwijs (een orthopedagoog) en de jeugdhulp (een maatschappelijk werker). |
Okr | Het onderwijskundig rapport is een verzamelnaam voor documenten die gebruikt worden om gegevens over leerlingen door te geven aan een andere school. |
Ondersteuningsbehoeften | Dit verwijst naar de behoeften die betrokken opvoeders en andere professionals hebben om de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van een leerling te kunnen realiseren. Een leerkracht heeft bijvoorbeeld behoefte aan feedback bij een aanpak die gericht is op het versterken van de competentiegevoelens van een leerling. Ouders kunnen behoefte hebben aan hulp bij het maken en handhaven van een dagindeling zodat hun kind meer structuur krijgt. |
Onderwijsbehoeften | De omschrijving van de ondersteuning die een leerling nodig heeft om tot leren te kunnen komen. Dit laat zich het best omschrijven door de aanvullingen op de volgende zinnen: ‘deze leerling heeft instructie nodig die…, opdrachten nodig die…, (leer)activiteiten nodig die…, feedback nodig die…, groepsgenoten nodig die…, een leerkracht nodig die…, een leeromgeving nodig die…, ondersteuning nodig die….’. |
Onderwijsarrangementen | Dit omvat het inhoudelijk aanbod dat aansluit bij de onderwijsbehoeften van een leerling. Dat kan via ondersteuning van de leerling of de leerkracht (door een onderwijsondersteuner of ambulant ondersteuner) of door (tijdelijke) plaatsing van de leerling in een speciale onderwijssetting. Bij het realiseren van het juiste onderwijsarrangement speelt de ondersteuningsbehoefte van de leerkracht een belangrijke rol. |
Osp | In het ondersteuningsplan legt het samenwerkingsverband vast hoe leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek en passende ondersteuning kunnen krijgen. Dit ondersteuningsplan wordt ten minste 1 keer per 4 jaar opgesteld. Het ondersteuningsplan is gebaseerd op de schoolondersteuningsprofielen van de deelnemende scholen. Ook staat er in het ondersteuningsplan welk niveau van basisondersteuning alle scholen in het samenwerkingsverband ten minste moeten bieden. |
Opr | De ondersteuningsplanraad is het medezeggenschapsorgaan van het samenwerkingsverband dat instemmingsrecht heeft op het ondersteuningsplan. Hierin zijn zowel ouders als personeel van de scholen vertegenwoordigd. |
Orthopedagoog | Een orthopedagoog houdt zich bezig met kinderen in een problematische leer- en opvoedingssituatie. Hieronder vallen leer-, gedrags- en opvoedingsproblemen. |
Ouders | Met ouders worden ook verzorgers en/of voogden bedoeld. |
Passend onderwijs | Onderwijs passend bij een specifieke leerling. Scholen en hun besturen hebben met ingang van de wet Passend Onderwijs de verantwoordelijkheid om voor alle leerlingen, ongeacht hun onderwijsbehoeften, een passend onderwijsaanbod te realiseren. |
Pdca | Een afkorting die staat voor de belangrijkste stappen uit de verbetercyclus: Plan (maak een plan met de resultaten die je wilt bereiken), Do (voer het plan uit), Check (vergelijk de resultaten met wat je had willen bereiken), Act (bij afwijking: neem maatregelen/stuur bij om de resultaten alsnog te bereiken). |
Po | Primair onderwijs is het funderend onderwijs aan leerlingen van 4 tot 12 jaar. Verzamelnaam voor bao, sbo en so. |
Smw | Het schoolmaatschappelijk werk heeft een laagdrempelige brugfunctie tussen onderwijs en jeugdhulp, gericht op het vroegtijdig signaleren en aanpakken van opvoed- en opgroeiproblemen. |
Sbo | Scholen in het speciaal basisonderwijs hebben dezelfde kerndoelen als gewone basisscholen. Maar de leerlingen in het speciaal basisonderwijs krijgen meer tijd om die te halen. De groepen in het speciaal basisonderwijs zijn kleiner en er zijn meer deskundigen. Leerlingen kunnen tot hun 14e jaar op een school voor speciaal basisonderwijs terecht. |
Schoolmodel | De financiële middelen van het samenwerkingsverband worden onder schoolbesturen/scholen verdeeld op basis van het leerlingenaantal. |
So | Het speciaal onderwijs geeft onderwijs aan leerlingen die zeer specialistische en/of intensieve begeleiding nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat zij een handicap, langdurige ziekte of psychiatrische aandoening hebben. Het speciaal onderwijs is opgedeeld in vier clusters:
|
Sop | Het schoolondersteuningsprofiel is een document waarin de school beschrijft welke mogelijkheden (expertise, materialen) zij in huis heeft op het gebied van ondersteuning aan leerlingen. In het profiel beschrijft de school ook haar ontwikkeldoelen op dat gebied. |
Sot | Het schoolondersteuningsteam is een team dat de school helpt bij het ondersteunen van de leerkracht. In het team zitten de intern begeleider en leerkracht(en) van de school, een orthopedagoog of kinderpsycholoog van het samenwerkingsverband RiBA, iemand van het wijkteam, de ouders en wellicht nog andere deskundigen, bijvoorbeeld een jeugdverpleegkundige. Tijdens het sot-gesprek wordt gezamenlijk geprobeerd een passend arrangement te organiseren voor de leerling. |
Swv | Het samenwerkingsverband RiBA (PO-2805) is een samenwerking van bijna alle scholen voor basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs in Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard. |
Tlv | De toelaatbaarheidsverklaring is een document van het samenwerkingsverband waarmee ouders hun kind aan kunnen melden bij een school voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. |
Trajectbegeleider | De trajectbegeleider is de neutrale voorzitter van het hia-gesprek. |
Vo | Voortgezet onderwijs |
Vso | Het voortgezet speciaal onderwijs is speciaal onderwijs voor leerlingen van 12-18 jaar. |
Wijkteam (gebiedsteam) | In veel gemeenten zijn wijkteams opgezet met beroepskrachten uit verschillende instellingen. Deze teams houden zich bezig met preventie en ondersteuning en bieden daarnaast vaak ook lichte hulp en toegang tot gespecialiseerde hulp. In Barendrecht en Albrandswaard spreekt men van wijkteams. In Ridderkerk spreekt men van gebiedsteams. |
Contact
Voor vragen kunt u mailen naar info@swv-riba.nl
of bellen naar 085-750 10 70.
Adres
swv Passend Onderwijs RiBA
Kastanjelaan 18H
2982 CM Ridderkerk