Veilig gegevens opslaan

Kindkans is een beveiligde digitale omgeving waarin je gegevens over leerlingen opslaat en deelt met bijvoorbeeld ouders en ons samenwerkingsverband. Voor het inloggen in Kindkans is zogenaamde twofactorauthenticatie nodig.
Dit betekent dat je inlogt met je gebruikersnaam, wachtwoord en een steeds wisselende code die je via een app ontvangt.

Wil je na het lezen van de antwoorden op de veelgestelde vragen toch nog meer weten? Mail die dan naar loket@swv-riba.nl. Wij beantwoorden ze graag.

Veelgestelde vragen over Kindkans

Stuur een mail naar loket@swv-riba.nl, wij zorgen dat je een account krijgt.

Het account is waarschijnlijk al langere tijd niet gebruikt en daardoor gedeactiveerd. Stuur een mailtje naar loket@swv-riba.nl, dan zullen we het account weer activeren.

Het kan zijn dat je de hulpvraag niet aanklikt zodat deze niet open gaat of Kindkans 2.0 past niet helemaal op je laptopscherm. Je scherm moet je rechtsboven bij de 3 puntjes eenmalig op 80% zetten. Wanneer je scherm op >80% staat valt de bijlageknop buiten het beeld

  • Kon je het dossier inzien omdat je uitgenodigd was voor een vergadering waarin dit dossier is opgenomen? Dan kun je het dossier niet meer inzien na de vergaderdatum.
  • Kon je het dossier inzien omdat je was uitgenodigd voor een overlegronde? Dan kun je het dossier niet meer inzien, na de einddatum van de overlegronde. Degene die de overlegronde heeft aangemaakt kan de einddatum eventueel aanpassen.
  • Kon je het dossier inzien doordat je als behandelaar was gekoppeld aan een aanpak? Dan kun je het dossier niet meer inzien na de einddatum van de aanpak.

Ja dat kan. Ga daarvoor naar de tab ‘hulpvragen’, klik het dossier van de leerling aan en ga dan naar de tab ‘mijn notities’.

Je kunt een hulpvraag verwijderen als

  • er nog niets is ingevuld op andere tabbladen;
  • er geen bijlagen aan de hulpvraag zijn gekoppeld;
  • er geen vergadering is aangemaakt waaraan deze hulpvraag is toegevoegd.

Wil je de hulpvraag verwijderen, verwijder dan eerst alle bijlagen, verwijder de hulpvraag uit vergaderingen en van alle andere tabbladen, met uitzondering van persoonsgegevens en schoolgegevens.

Veelgestelde vragen over de koppeling Kindkans via Overstapservice Onderwijs (OSO)

Je kunt een bijlage op 2 manieren toevoegen aan de hulpvraag binnen de koppeling Kindkans-OSO:

  1. Kies het bestand vanuit de plek waar je het op jouw computer hebt opgeslagen. Vergeet vervolgens niet te klikken op ‘bestand toevoegen’.
  2. Koppel een bestand aan de hulpvraag door te kiezen voor ‘bijlage uit map’.

Je moet bij het aanmaken van de hulpvraag kiezen voor de koppeling Kindkans-OSO. Dit is de enige koppeling die werkt. De koppeling zorgvraag-OSO werkt bijvoorbeeld niet.

De status wijzigt pas nadat je in het leerlingvolgsysteem actief op ‘status updaten’ klikt én nadat vanuit Kindkans de status gewijzigd is.

Bij aanmaak van de hulpvraag mag je alleen het blauwe vinkje ‘bijlagen’ aankruisen. Er komt ook automatisch een OSO-dossier mee. Wanneer je alleen dit ene blauwe vinkje aankruist, is het OSO-dossier automatisch AVG-proof. Dus ook vanuit privacy is het van belang streng te zijn op dat ene blauwe vinkje.

In de vernieuwde koppeling lukt dit inderdaad nog niet. Hier wordt nog aan gewerkt. Normaal gesproken is het mogelijk om de hulpvraag te verwijderen als je de hulpvraag leeg maakt. Dus geen gekoppelde aanpak, overlegronde, bijlages, en zo verder.